
Η σημασία του Παραμυθιού
Το παραμύθι αποτελεί σημαντικό εργαλείο στα χέρια των γονέων .Η αφήγηση παραμυθιών εκτός από τη σύσφιξη της σχέσης γονέα- παιδιού, συμβάλλει στην προσωπική ανάπτυξη, στην εκπαίδευση, στην κοινωνική συμπεριφορά και στη συναισθηματική ωρίμανση του παιδιού. Τα παραμύθια ήταν κατά κύριο λόγο ιστορίες που έλεγαν οι ενήλικες στους ενήλικες και με το χρόνο προσαρμόστηκαν σε παιδικές ιστορίες που σκοπό είχαν να διδάσκουν, να αντανακλούν και να ενισχύουν τους κοινωνικούς κανόνες. Είναι εντυπωσιακό ότι οι ίδιες ιστορίες εμφανίζονται ελαφρώς αλλαγμένες και με διαφορετικούς ήρωες σε διάφορες κουλτούρες.
Ο γνωστός σε όλους Σίγκμουντ Φρόιντ, πίστευε ότι τα παραμύθια είναι ιδιαίτερα χρήσιμα καθώς περιέχουν σύμβολα τα οποία εκφράζουν συγκρούσεις, άγχη, επιθυμίες που οι άνθρωποι τείνουν να καταπιέζουν στο ασυνείδητό τους, όπως περίπου συμβαίνει και με τα όνειρα.
Ποιά είναι τα οφέλη των παραμυθιών για τα παιδιά;
● Συμβάλλουν στη γλωσσολογική ανάπτυξη καθώς εμπλουτίζουν το λεξιλόγιο των παιδιών
● Εκθέτουν τα παιδιά στις αρχές της δομής μιας ιστορίας (αρχή – μέση – τέλος)
● Εξιτάρουν τη φαντασία
● Προωθούν τη δημιουργικότητα
● Καλλιεργούν την κριτική σκέψη και τη διαδικασία επίλυσης προβλημάτων
● Αναδεικνύουν την αξία της συνεργατικότητας, καθώς συνήθως στα παραμύθια ο ήρωας πρέπει να συνεργαστεί για να ξεπεράσει ένα εμπόδιο
● Επιτρέπουν στα παιδιά να αντιμετωπίσουν τους φόβους και τις ανησυχίες της πραγματικής ζωής σε ένα ασφαλές, φανταστικό περιβάλλον
● Τα παραμύθια αιχμαλωτίζουν τα παιδιά, διευκολύνοντας την εισαγωγή ευαίσθητων θεμάτων με μη απειλητικό τρόπο
● Δείχνουν ότι όλα τα συναισθήματα είναι σημαντικά και έχουν χώρο στη ζωή μας
● Εμπεριέχουν θετικές αξίες ζωής
Πώς ενισχύεται η σχέση γονέα-παιδιού μέσα από την αφήγηση παραμυθιών;
● Ο γονέας όταν αφιερώνει χρόνο στην αφήγηση παραμυθιών δίνει την αμέριστη προσοχή του στο παιδί
● Δημιουργείται ένα αίσθημα ασφάλειας και σημαντικότητας
● Ενισχύεται η κατανόηση και η αποδοχή των συναισθημάτων του παιδιού από το γονέα
● Διευκολύνεται η συζήτηση και το μοίρασμα συναισθημάτων και εμπειριών
● Το παιδί μαθαίνει με ευχάριστο τρόπο και με την παρουσία και συμβολή του γονέα
● Το παραμύθι λειτουργεί ώς ένα παράθυρο στον εσωτερικό κόσμο του παιδιού που δίνει πρόσβαση σε σκέψεις, φόβους και ενδιαφέροντα
● Οι γονείς βοηθούν στην αποκωδικοποίηση, μέσω της αφήγησης το παιδί έχει όλο το χρόνο να εντρυφήσει σε μία ιστορία, καθώς ανάλογα με το στάδιό του μπορεί να σπαταλά πολύ ενέργεια για να “διαβάσει” και να καταλάβει μια ιστορία
Διαβάζοντας το παραμύθι…:
● Επιλέγουμε μια ήρεμη στιγμή, χωρίς περισπασμούς
● Κάνουμε ανοιχτές ερωτήσεις στρέφοντας την προσοχή μας στα σημαντικά σημεία (π.χ. “Πώς νιώθει εδώ ο ήρωας?”, “Τι κάνουν εδώ τα ζωάκια?” κλπ.)
● Αναδεικνύουμε και δίνουμε όνομα στα συναισθήματα της ιστορίας
● Αφήνουμε το παιδί να κάνει τις δικές του συνδέσεις
● Μπορούμε να ζητήσουμε από το παιδί να προτείνει εναλλακτικές
● Ρωτάμε το παιδί τί ξεχώρισε, τί του έμεινε από την ιστορία και μπορούμε να προτείνουμε να ζωγραφίσει κάτι από αυτό
αφήγηση παραμυθιού, οφέλη παραμυθιού, παραμύθι, παραμύθι και παιδιά, Σίγκμουντ Φρόιντ