
Η Επιστήμη του Σχεδίου και της Μνήμης
Θέλετε οι μαθητές να θυμούνται κάτι; Ζητήστε τους να το σχεδιάσουν.
Είναι ευρέως γνωστό ότι το να σχεδιάζει κάτι ένα άτομο τον βοηθά να το θυμάται. Μια νέα μελέτη δείχνει ότι το σχέδιο είναι ανώτερο από δραστηριότητες όπως η ανάγνωση ή η γραφή επειδή αναγκάζει το άτομο να επεξεργαστεί τις πληροφορίες με πολλούς τρόπους: οπτικά, κιναισθητικά και σημασιολογικά. Σε μια σειρά πειραμάτων, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι η σχεδίαση πληροφοριών είναι ένας ισχυρός τρόπος για να ενισχύσει τη μνήμη, αυξάνοντας την ανάκληση σχεδόν στο διπλάσιο.
Οι Myra Fernandes, Jeffrey Wammes και Melissa Meade είναι ειδικοί στην επιστήμη της μνήμης – πώς οι άνθρωποι κωδικοποιούν, διατηρούν και ανακαλούν πληροφορίες. Στο Πανεπιστήμιο του Waterloo, πραγματοποίησαν πειράματα για να κατανοήσουν καλύτερα πώς δραστηριότητες όπως η γραφή, η εξέταση εικόνων, η ακρόαση διαλέξεων, το σχέδιο και η οπτικοποίηση εικόνων επηρεάζουν την ικανότητα ενός μαθητή να θυμάται πληροφορίες.
Σε ένα πρώιμο πείραμα, ζήτησαν από τους προπτυχιακούς φοιτητές να μελετήσουν λίστες κοινών όρων – λέξεις όπως φορτηγό και αχλάδι – και στη συνέχεια είτε να τις γράψουν είτε να τις σχεδιάσου.. Λίγο αργότερα, οι συμμετέχοντες θυμήθηκαν το 20 τοις εκατό των λέξεων που είχαν γράψει, αλλά περισσότερο από διπλάσιες φορές – 45 τοις εκατό – των λέξεων που είχαν σχεδιάσει. Αυτό το πείραμα βοήθησε να διαπιστωθούν τα πλεονεκτήματα του σχεδίου.
Σε ένα πείραμα παρακολούθησης, οι ερευνητές συνέκριναν δύο μεθόδους λήψης σημειώσεων – τη γραφή λέξεων με το χέρι έναντι του σχεδιασμού εννοιών – και διαπίστωσαν ότι το σχέδιο είναι «μια αποτελεσματική και αξιόπιστη στρατηγική κωδικοποίησης, πολύ ανώτερη από τη γραφή». Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι όταν οι προπτυχιακοί φοιτητές αντιπροσώπευαν οπτικά επιστημονικές έννοιες όπως το ισότοπο και το σπόρο , η ανάκλησή τους ήταν σχεδόν διπλάσια από ό, τι όταν έγραψαν ορισμούς που έδωσε ο καθηγητής.
Είναι σημαντικό ότι τα οφέλη της σχεδίασης δεν εξαρτιόνταν από το επίπεδο καλλιτεχνικού ταλέντου των μαθητών, γεγονός που υποδηλώνει ότι αυτή η στρατηγική μπορεί να λειτουργήσει για όλους τους μαθητές, όχι μόνο για αυτούς που μπορούν να σχεδιάσουν καλά.
Σε συνολικά οκτώ πειράματα, οι ερευνητές επιβεβαίωσαν ότι το σχέδιο ήταν ένα «αξιόπιστο, αναπαραγόμενο μέσο ενίσχυσης της απόδοσης» – παρείχε σημαντική ώθηση στην ικανότητα των μαθητών να θυμούνται τι έμαθαν.
Γιατί η σχεδίαση είναι ένα τόσο ισχυρό εργαλείο μνήμης; Οι ερευνητές εξηγούν ότι «απαιτείται επεξεργασία της έννοιας του όρου και η μετάφραση του ορισμού σε μια νέα μορφή (εικόνα)». Σε αντίθεση με την ακρόαση μιας διάλεξης ή την προβολή μιας εικόνας – δραστηριότητες στις οποίες οι μαθητές απορροφούν παθητικά πληροφορίες – το σχέδιο είναι ενεργό. Αναγκάζει τους μαθητές να καταπιαστούν με αυτό που μαθαίνουν και να το ανασυνθέτουν με τρόπο που τους έχει νόημα.
Οι ερευνητές προτείνουν επίσης ότι το σχέδιο έχει σαν αποτέλεσμα την καλύτερη ανάκληση λόγω του τρόπου κωδικοποίησης των πληροφοριών στη μνήμη. Όταν ένας μαθητής σχεδιάζει μια έννοια, «πρέπει να επεξεργαστεί το νόημά της και τα σημασιολογικά χαρακτηριστικά της, να συμμετέχει στις πραγματικές κινήσεις των χεριών που απαιτούνται για το σχέδιο (κινητική δράση) και να ελέγξει οπτικά την δημιουργημένη εικόνα (εικονογραφική επεξεργασία)».
Σε νευρωνικό επίπεδο, η ισχύς μιας μνήμης εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το πόσες συνδέσεις γίνονται με άλλες μνήμες. Μια μεμονωμένη πληροφορία – όπως ένα ασήμαντο γεγονός – σύντομα ξεχνιέται στη συνεχή προσπάθεια του εγκεφάλου να αφαιρέσει τη μη χρησιμοποιημένη γνώση. Το αντίθετο, ωστόσο, ισχύει επίσης: Όσο περισσότερες συναπτικές συνδέσεις έχει μια μνήμη, τόσο περισσότερο αντιστέκεται τελικά να ξεχαστεί.
Έτσι, όταν σχεδιάζουμε, κωδικοποιούμε τη μνήμη με έναν πολύ πλούσιο τρόπο, συνδυάζοντας την οπτική μνήμη της εικόνας, την κιναισθητική μνήμη του χεριού μας που σχεδιάζει την εικόνα και τη σημασιολογική μνήμη που επικαλείται όταν ασχολούμαστε με τη δημιουργία νοήματος. Σε συνδυασμό, αυτό αυξάνει σημαντικά την πιθανότητα να ανακληθεί αργότερα η ιδέα που σχεδιάστηκε.
Δεν πρόκειται για στυλ μάθησης
Θα ήταν λάθος να πιστεύουμε ότι η ζωγραφική είναι ωφέλιμη, επειδή μπαίνει σε ένα συγκεκριμένο στυλ μάθησης. Η έρευνα έχει αποδεσμεύσει την ιδέα ότι οι μαθητές μαθαίνουν καλύτερα όταν οι δάσκαλοι προσπαθούν να ταιριάξουν τις οδηγίες με ένα μόνο τρόπο.
Αντίθετα, αυτό που συμβαίνει είναι ότι η σχεδίαση αγγίζει πολλαπλές μεθόδους – οπτική, κιναισθητική και σημασιολογική – η οποία είναι ανώτερη από την αξιοποίηση μόνο μιας. Όταν οι μαθητές σχεδιάζουν κάτι, το επεξεργάζονται με τρεις διαφορετικούς τρόπους, μαθαίνοντας το ουσιαστικά τρεις φορές.
Στην τάξη
Υπάρχουν διάφοροι τρόποι με τους οποίους οι εκπαιδευτικοί μπορούν να ενσωματώσουν το σχέδιο για να εμπλουτίσουν τη μάθηση.
- Μαθησιακά βοηθήματα που δημιουργήθηκαν από μαθητές: Αντί να αγοράζουν ή να εκτυπώνουν αφίσες που ενισχύουν τη μάθηση – χάρτες, διαγράμματα – ζητήστε από τους μαθητές να τα δημιουργήσουν .
- Διαδραστικά σημειωματάρια: Μην αφήνετε τους μαθητές να κρατούν σημειώσεις κατά λέξη – ωθήστε τους να είναι δημιουργικοί . Η μία πλευρά των σημειωματάριων τους μπορεί να χρησιμοποιηθεί για γραπτές σημειώσεις, η άλλη για σχέδια, διαγράμματα και γραφήματα.
- Οπτικοποίηση δεδομένων: Ζητώντας από τους μαθητές να συλλέξουν, να αναλύσουν και να παρουσιάσουν δεδομένα σε οπτική μορφή μπορεί να εμβαθύνει την κατανόηση ενός θέματος. Παραδείγματα περιλαμβάνουν οπτικοποίηση εννοιών στα μαθηματικά , ανάλυση κλασικής λογοτεχνίας.
- Bookmaking: Συνδυάζοντας ακαδημαϊκούς και τέχνες, οι μαθητές στο Symonds Elementary δημιουργούν τα δικά τους βιβλία για να απεικονίσουν οπτικά θέματα που κυμαίνονται από την επιστήμη έως τις τέχνες της αγγλικής γλώσσας. Οι μαθητές μπορούν επίσης να δημιουργήσουν κόμικς για να πουν ιστορίες ή να περιγράψουν γεγονότα.
- Αξιολόγηση της μάθησης μέσω της τέχνης: Ο Jill Fletcher, δάσκαλος του Γυμνασίου στη Χαβάη, χρησιμοποιεί το ” one-pager ” για να προκαλέσει τους μαθητές να δείξουν την κατανόησή τους για ένα θέμα μέσω της τέχνης, καθιστώντας λιγότερο την εύρεση της “ενιαίας σωστής απάντησης” και περισσότερο τη δημιουργία μιας απάντησης που μπορούν να σταθούν πίσω. Και οι μαθητές στο Normal Park Museum Magnet School δημιουργούν ταξιδιωτικά περιοδικά ως ορατή καταγραφή της μάθησής τους.
Το takeaway: Ενθαρρύνετε τους μαθητές να ζωγραφίζουν. Αυτό είναι ένα ισχυρό εργαλείο για την ενίσχυση της μάθησης των μαθητών, διότι βελτιώνει την ανάκληση προκαλώντας τους μαθητές να εξερευνήσουν μια ιδέα με διαφορετικούς τρόπους.
ΠΗΓΗ: www.edutopia.org
ζωγραφική, κιναισθησία, μάθηση, μνήμη, οπτική μνήμη, σημασιολογία, σχέδιο, τέχνη