Skip to main content
Αλφαβητάρι Παπακώστα N. - Η Εργοθεραπεία στην Πρώιμη Παρέμβαση

Η Εργοθεραπεία στην Πρώιμη Παρέμβαση


Η πρώιμη παρέμβαση εφαρμόζεται σε παιδιά με αναπτυξιακές διαταραχές , ηλικίας 0 έως και 5 ετών. Η εργοθεραπεία είναι αναμφισβήτητα από τους σημαντικότερους κλάδους της πρώιμης παρέμβασης. Το παιδί πρέπει να κατακτήσει πολλά αναπτυξιακά ορόσημα σε αυτές τις ηλικίες. Οπότε, η αποτελεσματικότητα που έχει η εργοθεραπεία στην πρώιμη παρέμβαση , είναι μεγαλύτερη από οποιοδήποτε άλλο σημείο στην διάρκεια της ζωής.
Εξαιρετικά σημαντικό κομμάτι σε αυτού του είδος την παρέμβαση είναι η συνεργασία, η συμμετοχή και η εκπαίδευση της οικογένειας.

Ο ρόλος της εργοθεραπείας στην Πρώιμη Παρέμβαση

  • Η εργοθεραπεία  βοηθά  τα παιδιά να αναπτύξουν βασικές δεξιότητες όπως η αισθητηριακή επεξεργασία/ολοκλήρωση, η αδρή κινητικότητα, η λεπτή κινητικότητα, η αυτουπηρέτηση, η συναισθηματική ρύθμιση, οι κοινωνικές και  οι γνωστικές δεξιότητες , καθώς και ο πραξιακός μηχανισμός  (παιχνίδι). Αυτοί είναι άλλωστε και οι 8 τομείς της αξιολόγησης.
  • Η εργοθεραπεία ακολουθεί τα ορόσημα της ανάπτυξης και παρεμβαίνει ούτως ώστε να μην εμφανίζουν τα παιδιά αναπτυξιακά ελλείμματα.
  • Στην πρώιμη παρέμβαση σημαντικός παράγοντας είναι η οικογένεια. Οι εργοθεραπευτές συνεργάζονται με τις οικογένειες για να γίνει ιεράρχηση των στόχων, να δοθεί  εκπαίδευση, στρατηγικές, και υποστήριξη όπου χρειάζεται.  
  • Στόχος της εργοθεραπείας είναι να ενισχύσει  την συμμετοχή των παιδιών  σε όλα τα πλαίσια (σπίτι – σχολείο- χώρος θεραπειών – παιδική χαρά κλπ.)  Ανάλογα την καθημερινότητά τους και τις ανάγκες τους.

Τα στάδια της εργοθεραπείας στην πρώιμη παρέμβαση:

  • Αξιολόγηση: ο εργοθεραπευτής διενεργεί μια ολοκληρωμένη αξιολόγηση και  αναλύει τις ανάγκες του παιδιού βάση των 8 τομέων που αναφέρονται παραπάνω.
  • Στοχοθεσία: ορισμός συγκεκριμένων κι εφικτών στόχων σύμφωνα με τις ανάγκες του παιδιού και της οικογένειας.
  • Σχεδιασμός παρέμβασης: Ανάπτυξη ενός εξατομικευμένου σχεδίου παρέμβασης προσαρμοσμένου στις μοναδικές ανάγκες του παιδιού.
  • Παρέμβαση: Εφαρμογή συνεδριών εργοθεραπείας με βάση την στοχοθεσία  στον χώρο των θεραπειών ή αν κρίνεται απαραίτητο σε φυσικά περιβάλλοντα όπως το σπίτι- παιδική χαρά κλπ. Ανάλογα τις ανάγκες του παιδιού και της οικογένειας.
  • Επαναξιολόγηση και αναπροσαρμογή στοχοθεσίας: Συνεχής παρακολούθηση της προόδου, προσαρμογή των στόχων και τροποποίηση των παρεμβάσεων όπου και όποτε απαιτείται.


ΠΗΓΗ: OTPotential

εργοθεραπεία, λεπτή κινητικότητα, οικογένεια, πρώιμη παρέμβαση