Skip to main content
Αλφαβητάρι Παπακώστα N. - Βασικές δυσκολίες στην καθημερινότητα ενός παιδιού στο φάσμα του αυτισμού

Βασικές δυσκολίες στην καθημερινότητα ενός παιδιού στο φάσμα του αυτισμού


Τα πρώιμα στοιχεία αυτισμού μπορούν να επηρεάσουν σημαντικά την καθημερινή ζωή των παιδιών στο φάσμα του αυτισμού. Για το λόγο αυτό είναι αναγκαία η έγκαιρη αναγνώριση τους προκειμένου να υποστηριχθούν. Παρακάτω αναφέρονται ενδεικτικά κάποιες δυσκολίες στην καθημερινότητά τους ανά τομέα:

1. Δυσκολίες στην επικοινωνία
Τα παιδιά με αυτισμό συχνά παρουσιάζουν καθυστέρηση ή δυσκολία στην ανάπτυξη λόγου και επικοινωνίας. Δεδομένου αυτού, δυσχεραίνεται η έκφραση των αναγκών τους και δεν μπορούν να κατανοήσουν οδηγίες και κατ ΄ επέκταση να τις εκτελέσουν.

2. Έλλειψη κοινωνικής αλληλεπίδρασης
Η δυσκολία στη βλεμματική επαφή, στο μοίρασμα προσοχής και στην κατανόηση κοινωνικών σημάτων κάνει πιο δύσκολες τις δραστηριότητες στις οποίες απαιτείται συνεργασία και παρατηρείται δυσκολία στην κατάκτηση δεξιοτήτων μέσω μίμησης.

3. Αισθητηριακές ευαισθησίες
Πολλά παιδιά με αυτισμό αντιδρούν έντονα σε ερεθίσματα (όπως στους ήχους, στις υφές, στα φώτα). Οι παραπάνω δυσκολίες μπορεί να αποτελούν αιτία για την άρνηση που μπορεί να παρουσιάζουν τα παιδιά για απλές καθημερινές δραστηριότητες όπως είναι το μπάνιο, το βούρτσισμα των δοντιών ή το κόψιμο των νυχιών.

4. Επαναληπτικές συμπεριφορές και ανάγκη για ρουτίνα
Παρατηρείται προσκόλληση σε ρουτίνες και αντίσταση σε οποιαδήποτε αλλαγή (όπως σε χώρους ή σε συνήθειες) γεγονός που μπορεί να δυσκολέψει την κατάκτηση νέων δεξιοτήτων ή την προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.

5. Κινητικές δυσκολίες
Σε κάποιες περιπτώσεις, υπάρχουν δυσκολίες στη λεπτή ή αδρή κινητικότητα, επηρεάζοντας δραστηριότητες όπως να κουμπώσουν ή να ξεκουμπώσουν ένα κουμπί, το γράψιμο ή το πιάσιμο μαχαιροπίρουνων.

Η σημασία της πρώιμης παρέμβασης:

Όταν εντοπιστούν νωρίς αυτά τα στοιχεία, μπορούν να εφαρμοστούν προγράμματα εντατικής παρέμβασης (π.χ. εργοθεραπεία, λογοθεραπεία, διαχείριση συμπεριφορών) που ενισχύουν τις λειτουργικές δεξιότητες. Με αυτό τον τρόπο, μπορεί να βελτιωθεί η αυτονομία, να αυξηθεί το επίπεδο λειτουργικότητας και να βελτιωθεί η ποιότητα ζωής των παιδιών αυτών.

αισθητηριακές ευαισθησίες, αυτισμός, αυτονομία, επικοινωνία, κοινωνική αλληλεπίδραση, πρώιμη παρέμβαση, συμπεριφορές