Και μετά την καραντίνα…. θάλασσα

Και μετά την καραντίνα…. θάλασσα

Το καλοκαίρι είναι προ των πυλών και όλοι μας έχουμε μείνει στο σπίτι για αρκετό διάστημα. Πιθανόν, αρκετοί από εμάς να μην καταφέρουμε να πάμε διακοπές ή να χρειαστεί να επισκεφτούμε την παραλία με προϋποθέσεις λόγω του ιού. Αλλά έστω κι έτσι, τα οφέλη της θάλασσας είναι τόσα πολλά… που μετά τον εγκλεισμό, αξίζει τον κόπο.
Από εργοθεραπευτικής άποψης, η επαφή μας με την θάλασσα και την παραλία μας προσφέρει τα εξής:

Όσον αφορά την αισθητηριακή επεξεργασία:
Τα 3 βασικά συστήματα της αισθητηριακής ολοκλήρωσης που επικεντρώνεται η εργοθεραπεία είναι τα εξής:
• Ιδιοδεκτικό
• Αιθουσαίο
• Απτικό
Αναλυτικά ανά σύστημα:
Απτικό σύστημα: Η παραλία έχει διάφορες υφές που όλοι μας έχουμε την δυνατότητα να εξοικειωθούμε. Για παράδειγμα, η επαφή με το νερό, την άμμο, τα φύκια ή τις πέτρες.
Η ζέστη που προσφέρει στο δέρμα μας ο ήλιος, η μεταβολή της θερμοκρασίας όταν μπαίνουμε στην κρύα θάλασσα και η βαθιά πίεση διεγείρει το απτικό μας σύστημα.
Επίσης, η ανοχή του αλατιού στο δέρμα μας είναι κάτι που προκαλεί την αφή.

Ιδιοδεκτικό σύστημα: Η βαθιά πίεση που ασκεί το νερό στο σώμα μας βοηθάει τον εγκέφαλο να αντιληφθεί καλύτερα τις αρθρώσεις και την κίνηση των μερών του σώματός μας.
Άλλη δραστηριότητα που διεγείρει το ιδιοδεκτικό μας σύστημα είναι «οι πύργοι στην άμμο». Δηλαδή, η εναλλαγή των θέσεων όταν παίζουμε στην άμμο (από καθιστή, σε γονυπετή, πλάγια, όρθια γονυπετή κτλ.) φορτίζει τις αρθρώσεις μας.
Επιπροσθέτως, το να κουβαλάμε την τσάντα θαλάσσης ή τα παιδιά τα κουβαδάκια τους ενισχύει την ιδιοδεξία.
Αιθουσαίο σύστημα: η μεταβολή της βαρύτητας και η εναλλαγή των θέσεων του κεφαλιού κατά την διάρκεια της κολύμβησης, ανατροφοδοτεί το αιθουσαίο σύστημα.

Όσον αφορά τoν αδρό συντονισμό:
Κατά την διάρκεια της κολύμβησης και των παιχνιδιών στην παραλία (όπως είναι το βόλεϊ, το φρίσμπι, το τόπι, οι ρακέτες κ.α.) ενισχύεται ο αδρός συντονισμός άνω-κάτω άκρων, η ενδυνάμωση, η αντοχή, η ισορροπία, ο αμφίπλευρος συντονισμός και η συμμετρία.
Επιπλέον, η κολύμβηση είναι μια εξαιρετική μορφή άσκησης, ιδιαίτερα για τα παιδιά. Μέσα στο νερό αντιλαμβανόμαστε μόνο το 10% του βάρους μας, με αποτέλεσμα να μην καταπονούνται οι μύες και οι αρθρώσεις.

Κλείνοντας, ο ήχος των κυμάτων και ο φρέσκος αέρας προωθεί την ηρεμία του μυαλού και του σώματος. Μέσα από την επαφή μας με το νερό και τον ήλιο διασκεδάζουμε και αποφορτιζόμαστε από τον εγκλεισμό, τα άγχη, τις δουλειές και τις υποχρεώσεις.
Επομένως, μήπως να χαλαρώσουμε, να παίξουμε και να απολαύσουμε τη θάλασσα;

Καλό Καλοκαίρι,
Χατζηβαρίτη Δόμνα, BSc, Eργοθεραπεύτρια SI

TAGS: θάλασσα, εργοθεραπεία, απτικό, αισθητηριακή επεξεργασία, ιδιοδεκτικό, αιθουσαίο, αδρός συντονισμός.