VB-MAPP (Verbal Behavior Milestones Assessment and Placement Program)
Στο πρόγραμμα Πρώιμης Παρέμβασης στο Αλφαβητάρι οι θεραπευτές μας χορηγούν στους μαθητές τον αξιολογητικό εργαλείο VB–MAPP (Verbal Behavior Milestones Assessment and Placement Program), το οποίο είναι βασισμένο στην Λεκτική Συμπεριφορά (Verbal Behavior) του B.F. Skinner (1957) και δημιουργήθηκε για την ανίχνευση γλωσσικών, μαθησιακών και κοινωνικών δεξιοτήτων σε παιδιά με αυτισμό ή άλλες αναπτυξιακές διαταραχές. Περιλαμβάνει 3 τύπους (mand: να εκφράζει ο μαθητής αίτημα γι’ αυτό που θέλει, tact: να κατονομάζει-σχολιάζει αντικείμενα, ενέργειες, γεγονότα, intraverbal: να απαντά σε ερωτήσεις ή να κάνει συζήτηση). O Skinner παρείχε:
- μια λογική και κατανοητή προσέγγιση στην γλώσσα, η οποία προήλθε από εμπειρική βάση μαθησιακών αρχών,
- πρωτοποριακή μελέτη στην συμπεριφορική ψυχολογία και μάθηση, που έχει οδηγήσει στην γνωστή μέθοδο της Εφαρμοσμένης Ανάλυσης Συμπεριφοράς [(ΑΒΑ (Applied Behavior Analysis].
Υπάρχει πληθώρα ερευνών, μέσω των οποίων αποδεικνύεται η επιτυχής εφαρμογή της μεθόδου ΑΒΑ σε μαθητές με αυτισμό, άλλες αναπτυξιακές διαταραχές και με προβλήματα μάθησης και λόγου.
Το VB-MAPP χωρίζεται σε 5 μέρη:
- Τα Ορόσημα Αξιολόγησης, τα οποία παρέχουν ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα λεκτικών και συναφών ικανοτήτων που έχει ένα παιδί.
- Την Αξιολόγηση Δυσκολιών, που παρέχει μια αξιολόγηση των 24 πιο κοινών φραγμών στην μάθηση και στην απόκτηση της γλώσσας, που αντιμετωπίζουν τα παιδιά με αυτισμό και άλλες αναπτυξιακές διαταραχές.
- Την Αξιολόγηση Μετάβασης, η οποία περιέχει 18 αξιολογητικά πεδία και παρέχει βοήθεια στον εντοπισμό για το εάν ένας μαθητής σημειώνει σημαντική πρόοδο και έχει κατακτήσει τις απαραίτητες δεξιότητες μάθησης, σε ένα λιγότερο περιοριστικό εκπαιδευτικό περιβάλλον.
- Την Ανάλυση Έργου (Τask Αnalysis) και την Παρακολούθηση Δεξιοτήτων, που παρέχουν μια επιπλέον ανάλυση των ικανοτήτων, και λειτουργούν ως ένας πιο ολοκληρωμένος οδηγός προγράμματος μαθησιακών και γλωσσικών ικανοτήτων. Υπάρχουν περίπου 900 δεξιότητες που παρουσιάζονται στα 16 πεδία του VB-MAPP.
- Τοποθέτηση και Στόχοι ενός Εξατομικευμένου Εκπαιδευτικού Προγράμματος, το οποίο αντιστοιχεί με τις τέσσερις ανωτέρω αξιολογήσεις.
Βασικά χαρακτηριστικά του VB–MAPP
- Η ανίχνευση του εκπαιδευτικού επιπέδου του μαθητή
- Η σύγκριση των ικανοτήτων του παιδιού με τυπικά αναπτυσσόμενα παιδιά ηλικίας 0-4 ετών
- Έχει δημιουργηθεί για παιδιά με αναπτυξιακή καθυστέρηση (π.χ. αυτισμό)
- Εστιάζει στην ανάλυση της μορφής της απάντησης που δίνει το παιδί (π.χ. λέξεις, νοήματα), και στην λειτουργία της γλώσσας (για ποιο λόγο δηλαδή επικοινωνεί με τους άλλους για να έχει πρόσβαση σε ενισχυτή, για να σχολιάσει κλπ)
- Αξιολογεί την ικανότητα του παιδιού να απαντά, να κατονομάζει, να επαναλαμβάνει αυτό που ακούει, να μιλά και να συνομιλεί
- Αξιολογεί και άλλες συναφείς δεξιότητες των παιδιών που αφορούν την γλωσσική ανάπτυξη και τις ακαδημαϊκές τους επιδόσεις
oρόσημα αξιολόγησης, ανάλυση έργου, αξιολογητικό εργαλείο, αποδοχή, δικτύωση, εφηβεία, κοινωνική