Skip to main content
Αλφαβητάρι Παπακώστα N. - Δυσπραξία: Τι πρέπει να γνωρίζουν όλοι

Δυσπραξία: Τι πρέπει να γνωρίζουν όλοι


Η δυσπραξία είναι μια διαταραχή κίνησης και συντονισμού. Είναι μια κατάσταση που επηρεάζει τον τρόπο με τον οποίο κινούνται τα παιδιά. Πρόκειται για ανώριμο τρόπο διαχείρισης της πληροφορίας από τον εγκέφαλο, που συνεπάγεται σε κακή μετάδοση των μηνυμάτων προς το σώμα. Η δυσπραξία επηρεάζει τον προγραμματισμό όσων κάνουμε και τον τρόπο με τον οποίο αυτά ολοκληρώνονται.

Συμπτώματα ανά ηλικία

Σε βρέφη

Οι καθυστερήσεις στην επίτευξη φυσιολογικών ορόσημων ανάπτυξης μπορούν να αποτελέσουν πρώιμο σημάδι δυσπραξίας σε μικρά παιδιά. Για παράδειγμα, μπορεί να πάρει περισσότερο από τον αναμενόμενο χρόνο στο παιδί για να γυρίσει πλευρό, να καθίσει, να εξερευνήσει ή να περπατήσει.

Στην προσχολική ηλικία

Δυσκολεύεται να ανεβοκατέβει σκάλες.
Δε μπορεί να πετάξει ή να κλοτσήσει μία μπάλα.
Παίζει αδέξια και συχνά προσκρούει ή σπρώχνει άλλα παιδιά κατά λάθος.
Αντιμετωπίζει προβλήματα με τις κινήσεις και τις ενέργειες των χεριών που συνοδεύουν τραγούδια όπως «Κεφάλι, ώμοι, γόνατα και δάχτυλα» ή «Χαρωπά τα δυο μου χέρια τα χτυπώ».
Δυσκολεύεται να καθίσει ή να μείνει ακίνητο.
Αντιμετωπίζει προβλήματα με την αντίληψη χώρου.
Δυσκολεύεται στα πάζλ και στις κατασκευές με τουβλάκια.
Η ζωγραφιά είναι λιγότερο ανεπτυγμένη συγκριτικά με των άλλων παιδιών.
Δυσκολεύεται να κάνει ποδήλατο.

Στο δημοτικό

Ενώ είναι ακίνητο μπορεί να ταλαντεύεται ή κουνά πολύ τα χέρια και τα πόδια του.
Αντιμετωπίζει πρόβλημα με το να πιάσει σωστά το μολύβι και να σχηματίσει γράμματα. Γράφει με κακή απόσταση μεταξύ γραμμάτων και λέξεων. Γράφει γράμματα σε διαφορετικά μεγέθη. Δυσκολεύεται να αντιγράψει σημειώσεις από έναν πίνακα ή άλλο χαρτί.
Δεν μπορεί να κόψει με ψαλίδι.
Συχνά πέφτει πάνω σε ανθρώπους και πράγματα.
Δεν μπορεί να ανοιγοκλείσει κουμπιά και φερμουάρ, να ντυθεί μόνο του ή να δέσει κορδόνια.
Συχνά ρίχνει πράγματα κάτω.
Συχνά έχει ατυχήματα στην παιδική χαρά, στο σχολείο, σε αθλητικές δραστηριότητες.

Στους εφήβους

Χρειάζεται πολύς χρόνος για να γράψει.
Είναι δύσκολο να συμμετάσχει σε μαθήματα γυμναστικής ή εξωσχολικά αθλήματα.
Έχει δυσκολία στο να κόψει το φαγητό με το μαχαίρι.
Δεν εκτελεί με επιτυχία σύνθετες καθημερινές δραστηριότητες (διαχείριση χρημάτων, καθαριότητα δωματίου, μετακίνηση με τα μέσα μαζικής μεταφοράς)
Δε μπορεί να ετοιμάσει ένα απλό φαγητό.
Δεν κατακτά εύκολα νέες δεξιότητες – χρειάζεται ενθάρρυνση και συνεχή επανάληψη.

Πηγή : https://www.e-schooling.gr/dyspraxia/

δραστηριότητες καθημερινής ζωής, μητρότητα