Skip to main content
Αλφαβητάρι Παπακώστα Nίκη

Ειδική Μάθηση

Το πρόγραµµα Ειδικής Μάθησης στοχεύει στην υποστήριξη παιδιών µε µαθησιακές δυσκολίες, µέσα από εξατοµικευµένη διδασκαλία που ενισχύει την κατανόηση, την ανάγνωση, τη γραφή και την αριθµητική. Στόχος είναι η ενδυνάµωση της αυτοπεποίθησης και η ενίσχυση της ακαδηµαϊκής τους προόδου.
Ειδική Μάθηση

Ενδεικτικές Δυσκολίες

Δυσκολία στον οπτικοκινητικό συντονισµό
Προβλήµατα στην ανάγνωση και την κατανόηση κειµένων
Δυσκολία στην ορθογραφία και γραφή
Αδυναµία στην οργάνωση και την παραγωγή γραπτού λόγου
Δυσκολίες στην ανάπτυξη λεξιλογίου και σηµασιολογίας
Ελλείµµατα στις µαθηµατικές έννοιες και υπολογισµού
    Ειδική Μάθηση

    Τοµείς Παρέµβασης

    Κατανόηση και διαχείριση χώρου-χρόνου, απαραίτητα για τη σχολική επίδοση
    Εκµάθηση φωνηµάτων και αντιστοίχηση ήχου-γράµµατος
    Ανάπτυξη ροής, ταχύτητας και κατανόησης κειµένου
    Στρατηγικές αποµνηµόνευσης και διόρθωσης ορθογραφικών λαθών
    Οργάνωση, δηµιουργικότητα και µεταγνωστικές δεξιότητες στη σύνθεση κειµένων
    Ενίσχυση ενεργητικού και παθητικού λεξιλογίου
    Κατανόηση αριθµητικών εννοιών και επίλυση προβληµάτων

      Εργαλεία – Μέθοδοι

      Παρέμβασης

      1. ΑΘΗΝΑ ΤΕΣΤ
      (διαγνωστικό εργαλείο που στοχεύει στην ανίχνευση δυσκολιών μάθησης σε παιδιά ηλικίας 5-9 ετών). Μετά την αξιολόγηση, μπορεί να σχεδιαστεί εξατομικευμένο πρόγραμμα παρέμβασης.
      3. ΛΑΜΔΑ ΤΕΣΤ
      αυτοματοποιημένο εργαλείο αξιολόγησης, με ασκήσεις σε μορφή παιχνιδιών για την ανίχνευση μαθησιακών δυσκολιών στον προφορικό και γραπτό λόγο. Απευθύνεται σε παιδιά Β’ Δημοτικού έως Β΄Γυμνασίου και παρέχει προφίλ επιδόσεων για κάθε μαθητή.
      2. ΤΕΣΤ-Α
      χρησιμοποιείται για τον εντοπισμό αναγνωστικών και μορφοσυντακτικών δυσκολιών και παρέχει πολύτιμα δεδομένα για τη δόμηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων. Παρέχει τη δυνατότητα συγκριτικής αξιολόγησης, με τον μέσο όρο της τάξης.
      4. ΔΑΔΑ (Δοκιμασία Αξιολόγησης Αναγνωστικών Ικανοτήτων)
      Πρόκειται για εργαλείο που αξιολογεί την αναγνωστική επίδοση μαθητών δημοτικού και γυμνασίου. Ανιχνεύει πιθανές δυσκολίες στην αναγνωστική ικανότητα.
      Κάθε σελίδα που διαβάζεις, σε φέρνει πιο κοντά στο στόχο σου
      Αλφαβητάρι Παπακώστα Nίκη – FAQs

      Ειδική Μάθηση

      1. Τι είναι η δυσλεξία και ποιες είναι οι χαρακτηριστικές της ενδείξεις;
      Η δυσλεξία είναι μια ειδική μαθησιακή δυσκολία που επηρεάζει την ικανότητα του ατόμου να διαβάζει, να γράφει και να αναγνωρίζει λέξεις σωστά και προϋποθέτει την τυπική νοημοσύνη και εκπαίδευση. Τα χαρακτηριστικά της περιλαμβάνουν τη δυσκολία στη σύνθεση λέξεων, την αργή και ελλιπή ανάγνωση, καθώς και την αδυναμία στη σωστή ορθογραφία. Προυποθέτει την τυπική νοημοσύνη και εκπαίδευση.
      2. Πώς μπορώ να καταλάβω αν το παιδί μου έχει δυσλεξία;
      Αν το παιδί σας παρουσιάζει δυσκολίες στην αναγνώριση λέξεων, τη γραφή και τη σύνθεση προτάσεων, παρά την τυπική εκπαίδευση και την καλή νοημοσύνη, μπορεί να έχει δυσλεξία. Συχνά το παιδί θα διαβάζει αργά και θα αποτυγχάνει να κατανοήσει πλήρως κείμενα για την ηλικία του.
      3. Ποιες είναι οι πιο συνηθισμένες δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα παιδιά με δυσλεξία;
      Τα παιδιά με δυσλεξία συνήθως αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην ανάγνωση και γραφή, στην ορθογραφία, στη σωστή αναγνώριση των λέξεων, στην κατανόηση του κειμένου και στην επεξεργασία γραπτών πληροφοριών. Μπορεί επίσης να αντιμετωπίζουν αδυναμίες στην αντίληψη ή στην επεξεργασία ακουστικών ή οπτικών δεδομένων.
      4. Τι είναι η ΔΕΠΥ (Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας);
      Η ΔΕΠΥ είναι μια νευροαναπτυξιακή διαταραχή που χαρακτηρίζεται από δυσκολίες στη συγκέντρωση, υπερκινητικότητα και παρορμητικότητα. Τα άτομα με ΔΕΠΥ δυσκολεύονται να παραμείνουν συγκεντρωμένα σε μία δραστηριότητα για παρατεταμένο χρόνο και μπορεί να αντιδρούν με παρορμητικό τρόπο σε διάφορες καταστάσεις.
      5. Ποιες είναι οι πιο κοινές ενδείξεις της ΔΕΠΥ σε παιδιά και εφήβους;
      Οι πιο κοινές ενδείξεις περιλαμβάνουν την αδυναμία να συγκεντρωθούν σε εργασίες για πολύ ώρα, την τάση για υπερβολική κίνηση (ιδιαίτερα σε καταστάσεις που απαιτούν ηρεμία), την παρορμητικότητα και την δυσκολία να ολοκληρώσουν καθημερινές ή σχολικές δραστηριότητες χωρίς να διακόπτονται.
      6. Ποιες είναι οι διαφορές μεταξύ Γενικής και Ειδικής μαθησιακής δυσκολίας;
      Η γενική μαθησιακή δυσκολία αφορά πιο ευρείες δυσκολίες στη μάθηση που επηρεάζουν ποικίλους τομείς, όπως η ανάγνωση, η γραφή και τα μαθηματικά ενώ λαμβάνεται υπόψιν και το νοητικό δυναμικό του παιδιού (γνωστικό προφίλ). Η ειδική μαθησιακή δυσκολία, όπως η δυσλεξία, είναι πιο συγκεκριμένη και επικεντρώνεται σε έναν ειδικό τομέα μάθησης, όπως η ανάγνωση ή η γραφή.
      7. Πως γίνεται η διάγνωση της δυσλεξίας και ποιος ειδικός μπορεί να την κάνει;
      Η διάγνωση της δυσλεξίας γίνεται μέσω αξιολόγησης από διεπιστημονική ομάδα (Ειδικό Παιδαγωγό, Λογοθεραπευτή και Ψυχολόγο). Η διαδικασία περιλαμβάνει τη χρήση ψυχομετρικών εργαλείων, την παρατήρηση της γλωσσικής και μαθησιακής ανάπτυξης και τη σύγκριση με τις αναπτυξιακές προσδοκίες για την ηλικία του παιδιού.
      8. Ποια είναι η ηλικία που μπορεί να γίνει η διάγνωση της δυσλεξίας;
      Η διάγνωση της δυσλεξίας συνήθως μπορεί να γίνει από την ηλικία των 7-8 ετών, όταν το παιδί αρχίζει να μαθαίνει ανάγνωση και γραφή. Όμως, η πρώιμη διάγνωση και παρέμβαση είναι σημαντική και μπορεί να γίνει ακόμα και νωρίτερα μέσω παρακολούθησης της γλωσσικής ανάπτυξης του παιδιού.
      9. Μπορεί ένα παιδί να έχει δυσλεξία χωρίς να έχει άλλες μαθησιακές δυσκολίες;
      Ναι, είναι πιθανό ένα παιδί να έχει δυσλεξία χωρίς να έχει άλλες μαθησιακές δυσκολίες. Η δυσλεξία επικεντρώνεται κυρίως στις δεξιότητες ανάγνωσης και γραφής, ενώ άλλοι τομείς της μάθησης (όπως τα μαθηματικά) μπορεί να μην επηρεάζονται.
      10. Πως μπορεί η ειδική παιδαγωγική υποστήριξη να βοηθήσει το παιδί μου;
      Η ειδική παιδαγωγική υποστήριξη βοηθά το παιδί να αναπτύξει στρατηγικές και τεχνικές για να ξεπεράσει τις μαθησιακές του δυσκολίες. Χρησιμοποιούνται εξατομικευμένα εκπαιδευτικά προγράμματα που προσαρμόζονται στις ανάγκες του παιδιού, ενισχύοντας τις δεξιότητές του σε τομείς όπως η ανάγνωση, η γραφή και τα μαθηματικά.
      11. Ποιες τεχνικές χρησιμοποιείτε για την αποκατάσταση της δυσλεξίας;
      Οι τεχνικές περιλαμβάνουν τη χρήση οπτικοακουστικών εργαλείων, τη διόρθωση των προβλημάτων άρθρωσης, ασκήσεις αναγνώρισης λέξεων και τη χρήση στρατηγικών ανάγνωσης, όπως η εκμάθηση φωνημάτων και η κατηγοριοποίηση λέξεων.
      12. Μπορεί η δυσλεξία να αποκατασταθεί;
      Η δυσλεξία δεν μπορεί να “αποκατασταθεί” πλήρως, αλλά μπορεί να διευθετηθεί με επιτυχία μέσω κατάλληλης εκπαίδευσης. Οι στρατηγικές και οι προσαρμογές στην εκπαίδευση βοηθούν τα παιδιά να αναπτύξουν τις δεξιότητές τους και να υπερκεράσουν τις δυσκολίες που προκύπτουν από τη διαταραχή.