09 Δεκ “Στο κεφάλι μου είναι… τα Χριστούγεννα!”
Τρεις εύκολες Χριστουγεννιάτικες δραστηριότητες για ενίσχυση της εκφραστικής ικανότητας των παιδιών στο σπίτι!
Υλικά:
1) Ζωγραφίζουμε/χρωματίζουμε ή εκτυπώνουμε μικρές εικόνες με Χριστουγεννιάτικα αντικείμενα και τις κόβουμε σε καρτέλες ίδιου μεγέθους ( π.χ. δέντρο, κάλτσες, ελάφι, μπισκότα, στολίδια, στολή του Άγιου Βασίλη, λαμπάκια, τρίγωνο, μελομακάρονα, φάτνη, καρυοθραύστη, άγγελο, γράμμα, δώρα, ξωτικά, καμινάδα, έλκηθρο, καμπάνες, αστέρι, χιονάνθρωπο κλπ.
2)Ανάλογα με τον αριθμό των παικτών, κόβουμε κορδέλες και τις δένουμε χαλαρά γύρω απ’ το κεφάλι του κάθε παίκτη.
3) Για να δυσκολέψουμε λίγο το παιχνίδι , θα χρειαστούμε και ένα κινητό με αντίστροφη μέτρηση.
4) Προαιρετικά, μπορεί ο κάθε παίκτης να έχει δίπλα του μια Χριστουγεννιάτικη κάλτσα.
Οδηγίες:
(Ηλικία 5+) Οι παίκτες έχουν μπροστά τους την στοίβα με τις Χριστουγεννιάτικες κάρτες με την όψη προς τα κάτω ώστε να μη βλέπουν το περιεχόμενο τους. Ο παίκτης που θα παίξει πρώτος θα πάρει μια κάρτα χωρίς να την δει και θα την στερεώσει στο κεφάλι του (με την κορδέλα), για να την βλέπουν οι υπόλοιποι παίκτες. Ξεκινάει η αντίστροφη μέτρηση (ορίστε εσείς τον χρόνο) και αρχίζει να κάνει ερωτήσεις στους υπόλοιπους παίκτες μέχρι να μαντέψει τι έχει στο κεφάλι του. Αν βρει την κάρτα εντός χρόνου την κερδίζει και την βάζει μέσα στην Χριστουγεννιάτικη κάλτσα του. Αν δεν την βρει την βάζει κάτω από τη στοίβα και παίζει ο επόμενος. Κερδίζει αυτός που έχει μαζέψει τις περισσότερες κάρτες μέσα στην κάλτσα.
Tip για τους ριψοκίνδυνους: Για να δυσκολέψετε το παιχνίδι, μπορεί ο παίκτης που έχει την κάρτα στην κορδέλα να μην κάνει καμία ερώτηση και να προσπαθήσει να μαντέψει βάσει της περιγραφής που θα κάνει ο διπλανός του! (πχ είναι ζώο, είναι καφέ, έχει 4 πόδια και κέρατα, κόκκινη μύτη και πετάει, τι είσαι; “ο ρούντολφ”.
Με αυτό το παιχνίδι ενισχύουμε τον περιγραφικό λόγο του παιδιού, την λογική του σκέψη και το λεξιλόγιο του.
“Μαμά σίγουρα ξέρεις πως φτιάχνουμε τα μπισκότα;”
Υλικά:
1) Βρίσκουμε μία εύκολη/μικρή συνταγή για Χριστουγεννιάτικα μπισκότα
2) Ετοιμάζουμε τα υλικά και τα σκεύη και τα βάζουμε όλα πάνω στον πάγκο/ τραπέζι
3) Χαρτί/ χαρτόνι, μαρκαδόροι ή οτιδήποτε προτιμά το παιδί για να σχεδιάζει με ευκολία
4) Προαιρετικά, έναν μικρό φάκελο για γράμμα
Οδηγίες:
(Ηλικία 4+) Μόλις ετοιμάσουμε τα υλικά και τα σκεύη στον πάγκο ζητάμε από το παιδί – μάγειρα να μας επιβλέπει! Πριν ξεκινήσουμε, πρέπει να μας θυμίσει τα βήματα που θα ακολουθήσουμε με τη σειρά ώστε να φτιάξουμε τα καλύτερα μπισκότα για τον Άγιο Βασίλη! Ανάλογα με την ηλικία του παιδιού, του εμφανίζουμε και τα αντίστοιχα οπτικά βοηθήματα. Σε παιδί προσχολικής ηλικίας, μπορούμε να βάλουμε μπροστά του με τη σειρά τα υλικά και τα σκεύη, και να του διευκολύνουμε τα βήματα της συνταγής ώστε να είναι τρία-τέσσερα (πχ. ανακατεύω τα υλικά -> πλάθω -> βάζω στο ταψί -> ψήνω). Όσο μεγαλύτερο είναι το παιδί τόσο περισσότερες πληροφορίες μπορούμε να ζητήσουμε για την εκτέλεση της συνταγής. Κατά τη διάρκεια ή στο τέλος της διαδικασίας το παιδί μπορεί να ζωγραφίσει στο χαρτί όλα όσα κάνετε για να φτιάξετε τα μπισκότα. Ύστερα, βάζει τη ζωγραφιά στο φάκελο και την τοποθετεί κάτω από το δέντρο για να δει ο Άγιος Βασίλης πως φτιάχτηκαν τα μπισκότα που θα φάει το βράδυ της πρωτοχρονιάς!
Tip 1: μπορείτε να διαβάσετε στο παιδί την συνταγή πριν ξεκινήσετε
Τip 2: μπορεί ο μάγειρας να αποφασίσει αν θα εμπλακεί στην εκτέλεση η αν μόνο θα επιβλέπει
Τip 3: μπορείτε να κάνετε λάθη κατά τη διάρκεια της εκτέλεσης και να δείτε αν θα σας διορθώσει
Στόχος του παιχνιδιού είναι να βοηθήσουμε το παιδί να αναλύει και να περιγράφει μία δραστηριότητα με τη σωστή σειρά. Ενισχύεται η παρατηρητικότητα, η δομή των προτάσεων, το λεξιλόγιο και η αλληλουχία των γεγονότων.
Να σου πω τι είδα;
Υλικά:
1) Διαλέγουμε μια Χριστουγεννιάτικη ταινία ή ένα παραμύθι μαζί με το παιδί
2) Ένα χαρτόνι όπου μπορούμε να ζωγραφίσουμε ή να κολλήσουμε επάνω του
3) Μπογιές ή μικρές εκτυπωμένες εικόνες
Οδηγίες:
(Ηλικία 5+) Επιλέγουμε με το παιδί την αγαπημένη του Χριστουγεννιάτικη ταινία ή το αγαπημένο του παραμύθι (είτε σε μορφή βιβλίου είτε σε ηλεκτρονική μορφή μέσω του ίντερνετ). Μόλις την δούμε/το διαβάσουμε, ζητάμε από το παιδί να μας εξηγήσει τι του άρεσε, τι όχι και μέσω απλών ερωτήσεων το καθοδηγούμε για να μας περιγράψει/ εξηγήσει τι συμβαίνει σε αυτήν την ταινία/παραμύθι. Αφού ολοκληρώσουμε την συζήτησή μας ζωγραφίζουμε μαζί διάφορα γεγονότα του παραμυθιού/ταινίας. Επιπρόσθετα, μπορούμε να δημιουργήσουμε μαζί ένα κολλάζ με μικρές εκτυπωμένες εικόνες. Στο τέλος, παρουσιάζουμε το κολλάζ μας στην οικογένεια και γινόμαστε εμείς οι αφηγητές ή οι ηθοποιοί της ταινίας/του παραμυθιού!
Η συγκεκριμένη δραστηριότητα είναι πολύ διαδεδομένη και όχι αδίκως! Μεταξύ άλλων, ενισχύεται η ικανότητα της περιγραφής, της αφήγησης, οι αιτιατές σχέσεις, η αλληλουχία γεγονότων, το λεξιλόγιο, η οπτικο-ακουστική κατανόηση, η εξαγωγή συμπερασμάτων και η κατανόηση συναισθημάτων.