01 Οκτ Οπτικοκινητικός Συντονισμός: 8 Απλές Δραστηριότητες για παιδιά
Ο Οπτικοκινητικός Συντονισμός είναι όταν τα μάτια και τα χέρια μας συνεργάζονται για να καθοδηγήσουν τις κινήσεις μας.
Είναι η ικανότητα να ενσωματώνουμε τις οπτικές πληροφορίες με τις κινητικές μας δεξιότητες, προκειμένου να εκτελέσουμε σωστά την κίνηση των χεριών, των ποδιών και του σώματός μας.
Ο οπτικοκινητικός συντονισμός είναι αναπόσπαστο κομμάτι της συντονισμένης κίνησης και μας επιτρέπει να εκτελούμε με επιτυχία τις καθημερινές μας δραστηριότητες, όπως είναι η γραφή, το παιχνίδι, η σίτιση κλπ.
Σημάδια ελλείμματος ή δυσλειτουργίας του οπτικοκινητικού συντονισμού
Οπτικοκινητικά ελλείμματα μπορεί να παρουσιαστούν με διάφορους τρόπους. Το παιδί μπορεί να δυσκολεύεται να μείνει εντός του πλαισίου όταν χρωματίζει, να πιάνει ή να κλωτσάει μια μπάλα, να δένει κουμπιά ή κορδόνια, καθώς και σε πολλές άλλες δραστηριότητες . Αυτές οι δεξιότητες αναπτύσσονται κατά τη διάρκεια της νηπιακής ηλικίας και μπορεί να πάρει χρόνο στο παιδί για να τις κατακτήσει.
Οπτικοκινητικές δραστηριότητες
Δραστηριότητες που απαιτούν τη χρήση οπτικοκινητικού συντονισμού είναι ο χρωματισμός πλαισίου, η αντιγραφή λέξεων/σχημάτων, η γραφή στις γραμμές του τετραδίου και η συμμετοχή σε δραστηριότητες αδρής κινητικότητας, όπως το πιάσιμο ή το χτύπημα μιας μπάλας .
Αυτές οι δεξιότητες συνεργάζονται με πολλές άλλες, συμπεριλαμβανομένης της οπτικής αντίληψης για να δημιουργήσουν την οπτική επεξεργασία, η οποία είναι η ικανότητα να κατανοούμε αυτό που βλέπουμε.
Παρακάτω παρατίθενται 8 παιχνίδια που μπορούν να βοηθήσουν στη βελτίωση του οπτικοκινητικού συντονισμού.
1. Παιδικά Παιχνίδια Αδρής Κινητικότητας
● «Τα μήλα»: Ξεκινάμε με μια μπάλα και την πετάμε αργά. Το παιδί πρέπει να αποφύγει την μπάλα ή να πηδήξει από πάνω της. Για να γίνει το παιχνίδι πιο δύσκολο, χρησιμοποιούμε μικρότερη μπάλα ή την πετάμε πιο γρήγορα.
● Ενθαρρύνουμε το παιδί να συμμετάσχει σε παιχνίδια όπως είναι το σχοινάκι.
● Καθόμαστε με το παιδί σε ένα σκοτεινό δωμάτιο και δημιουργούμε σχήματα/σκιές στον τοίχο χρησιμοποιώντας ένα φακό. Ενθαρρύνουμε το παιδί να αντιγράψει αυτά τα σχήματα.
● Εάν έχουμε κούνια στην αυλή- ενώ το παιδί αιωρείται, κρατάμε ένα στεφάνι ή λεκάνη ρούχων και το ενθαρρύνουμε να πετάξει μέσα σακούλες με φασόλια ή λούτρινα ζωάκια.
2. Δραστηριότητες σε χαρτί
● Φτιάχνουμε ανάγλυφα γράμματα ή σχήματα χρησιμοποιώντας γκλίτερ και αφήνουμε το παιδί να τα ακολουθήσει με το δάχτυλό του μόλις στεγνώσουν.
● Βοηθάμε το παιδί να φτιάξει origami ή χάρτινα αεροπλάνα-καραβάκια κλπ.
3. Δραστηριότητες λεπτής κινητικότητας
● Χρειαζόμαστε ένα σχοινί ή ένα ξυλάκι και περνάμε μέσα μεγάλες χάντρες. Αυξάνεται η δυσκολία καθώς οι χάντρες μικραίνουν.
● Για να εξασκηθούμε στη χρήση του ψαλιδιού, ξεκινάμε με το κόψιμο απλών σχημάτων με μεγάλες- έντονες γραμμές και προχωράμε σε πιο σύνθετα σχήματα με λεπτότερες γραμμές.
● Κάνουμε απλά σχήματα σε ένα χαρτί και ενθαρρύνουμε το παιδί με χρωματιστά σύρματα ή ξυλάκια χειροτεχνίας να σχηματίσει το σχήμα.
4. Αναζήτηση λέξης, παιχνίδι παρατηρητικότητας και κρυμμένες εικόνες
Σε χαρτί υπάρχει κρυμμένη μία λέξη ή μια εικόνα ή ένα σχήμα ανάμεσα σε άλλα και το παιδί πρέπει να εντοπίσει αυτό που του ζητάμε κάθε φορά.
5. Λαβύρινθοι
Η ολοκλήρωση ενός λαβύρινθου (σε χαρτί) απαιτεί από τα μάτια να καθοδηγήσουν τα χέρια για το πώς θα κινηθούν α) με ακρίβεια –β) στη σωστή απόσταση- γ) χωρίς να ξεπεράσουν τα όρια.
6. Χρωματισμός εικόνας ανάλογα τον αριθμό
Σε αυτή την δραστηριότητα τα παιδιά πρέπει να χρωματίσουν πολλά μικρά πλαίσια με το χρώμα που τους δίνουμε ανάλογα τον αριθμό. Είναι σημαντικός ο χρωματισμός εντός των ορίων.
7. Παίζοντας με την μπάλα
Το πιάσιμο της μπάλας απαιτεί από τα μάτια του παιδιού να καθοδηγήσουν τα χέρια προς τα που να κινηθούν όταν η μπάλα έρχεται προς το μέρος του. Για πιο μικρά παιδιά, τροποποιούμε αυτήν τη δραστηριότητα χρησιμοποιώντας ένα μπαλόνι καθώς είναι μεγαλύτερο και πέφτει πιο αργά.
8. Πάζλ
Τα μάτια του παιδιού συνδέουν τα κομμάτια που ταιριάζουν για να βγει η απαιτούμενη εικόνα. Σε πιο μικρή ηλικία προτιμούμε τα ξύλινα πάζλ/ενσφηνώματα.
ΠΗΓΗ: https://napacenter.org/visual-motor-integration/
TAGS: οπτικοκινητικός συντονισμός, εργοθεραπεία, παιχνίδια