Δημιουργώντας κατ΄οίκον..
Δημιουργική απασχόληση και λογοθεραπεία… κατ’οίκον
Τα κέντρα λογοθεραπείας είναι κλειστά λόγω Κορονοϊού, οι φορείς δημιουργικής απασχόλησης των παιδιών επίσης… Γονείς και παιδιά περνάνε πολλή ώρα στο σπίτι ψάχνοντας για δημιουργικές δραστηριότητες απασχόλησης… Α ναι, έχουν και τις ασκήσεις της λογοθεραπείας που δεν πρέπει να πάνε πίσω… και το παιδί δεν κάθεται στο καρεκλάκι να κάνει τις ασκήσεις τετραδίου…χμμ λογικό!
Πως μπορείτε να συνδυάσετε δημιουργική απασχόληση και λογοθεραπεία για να περάσετε και οι δύο καλά και να επιτευχθούν οι λογοθεραπευτικοί στόχοι;
Παρακάτω θα βρείτε 3 τρόπους για να το κάνετε. Κάθε τρόπος αντιστοιχεί και σε έναν διαφορετικό λογοθεραπευτικό στόχο.
Άρθρωση και … Επιτραπέζιο παιχνίδι
Κατασκευάστε με το παιδί ένα επιτραπέζιο παιχνίδι από μεγάλο χαρτόνι ή πολλά χαρτιά Α4. Δημιουργήστε έναν δρόμο με πολλά κουτάκια (γκρινιάρης), βάλτε εμπόδια (φιδάκι) και φτιάξτε κάρτες με λέξεις/φωνήματα στόχους. Χρωματίστε το, κολλήστε πάνω αυτοκόλλητα και άλλα υλικά. Χρησιμοποιήστε πιόνια και ζάρι (μπορείτε να τα φτιάξετε και αυτά από ανακυκλώσιμα υλικά).
Στη συνέχεια θέστε τους κανόνες. Μπορείτε να τους οπτικοποιήσετε για να είναι πιο εύκολο για το παιδί να συγκεντρωθεί σε αυτούς. Παραδείγματα κανόνων:
- Κάθε φορά που θα φτάνετε σε ένα κουτάκι θα λέτε και μία λέξη ή ένα φώνημα.
- Κάθε φορά που θα πετυχαίνεις εμπόδιο θα λες 2 λέξεις και θα κάνεις 2 πηδηματάκια.
Ανάπτυξη λεξιλογίου και … μαγειρική
Η μαγειρική ενθαρρύνει την ανάπτυξη πολλών δεξιοτήτων όπως αυτονομία, φαντασία, δημιουργικότητα, ομαδική εργασία και άλλα. Είναι μια ωραία δραστηριότητα που μπορείτε να κάνετε με το παιδί και ταυτόχρονα να ενισχύσετε και τις γλωσσικές του δεξιότητες.
Ξεκινήστε με το να μαγειρέψετε απλά σνακ που φυσικά αρέσουν στο παιδί. Χρησιμοποιήστε οπτικά βοηθήματα όπου χρειάζεται και υλικά καθημερινής χρήσης. Μπορείτε να εκθέσετε το παιδί πολύ εύκολα σε νέο λεξιλόγιο όσο μαγειρεύετε μαζί. Ανάμεσα στα κουζινικά σκεύη και στην σοκολάτα θα κατανοήσει εμπειρικά τι είναι το «τηγάνι»,το «αλεύρι», τι σημαίνουν οι έννοιες «πολλά-λίγα», «μικρό-μεγάλο» και θα βιώσει πολυαισθητηριακά χρώματα (κίτρινη μπανάνα, ροζ κουτάλι), γεύσεις (γλυκό, ξινό) και υφές (μαλακό, τραχύ).
Το παιδί μπορεί να εκτελεί τις εντολές σας «Δώσε μου το κόκκινο μπολ» ή να ζητάει το ίδιο τα υλικά που χρειάζεται «θέλω πολλά σοκολατάκια».
Αναγνώριση/ ονομασία συναισθημάτων και… κινητικό παιχνίδι
Τα παιδιά έχουν ανάγκη να εκτονώσουν την ενέργεια τους, ειδικά αυτές τις μέρες που περνούν πολλή ώρα σε καθιστικές δραστηριότητες. Κάντε το σαλόνι σας ή το δωμάτιο του παιδιού χώρο παιχνιδιού και δημιουργήστε χώρο για κινητικές δραστηριότητες. Διαλέξτε παλιά κλασικά παιχνίδια όπως το κουτσό ή καινούρια παιχνίδια του εμπορίου σαν το twister και συνδυάστε τα με την εκμάθηση των συναισθημάτων. Πως θα γίνει αυτό; Να ένα παράδειγμα:
Κουτσό
Εκτυπώστε εικόνες συναισθημάτων που θα βρείτε σε μια απλή αναζήτηση σας στο ίντερνετ. Κόψτε τες, χρωματίστε τες (αν δεν είναι ήδη) και κολλήστε τες στο πάτωμα. Το κουτσό αυτό αντί για νούμερα θα έχει συναισθήματα. Η σειρά που θα τα κολλήσετε μπορεί να είναι η κλασική ή μπορεί να βάλουμε τις εικόνες σε διάφορα σημεία του σαλονιού που το παιδί θα πρέπει να προσεγγίσει με το ένα πόδι. Βρείτε ένα μικρό αντικείμενο ή μία πέτρα. Το παιδί πετάει το αντικείμενο σε ένα συναίσθημα, πηγαίνει εκεί και το ονομάζει (ονομασία). Ένας άλλος τρόπος είναι να λέτε εσείς σε ποιο συναίσθημα να πετάξει το αντικείμενο (αναγνώριση).