Skip to main content

Η αισθητηριακή δίαιτα

Αισθητηριακή δίαιτα: η συνέχεια της εργοθεραπείας στην καθημερινότητα

Τι είναι η Αισθητηριακή Δίαιτα;

Η αισθητηριακή δίαιτα είναι μια συνήθης  παρέμβαση στον τομέα της εργοθεραπείας (OT).
Αρχικά περιγράφηκε από την Patricia Wilbarger.  «Η  αισθητηριακή δίαιτα  χρησιμοποιείται ως παρέμβαση που προωθεί  «αισθητηριακές στρατηγικές» καθ’ όλη την διάρκεια της ημέρας ενός ατόμου. Στόχος είναι η διατήρηση ενός σταθερού επιπέδου διέγερσης, η  προώθηση της τυπικής ανάπτυξης και η βελτίωση της καθημερινής ζωής.»
Η αισθητηριακή δίαιτα δεν είναι ένα μαζικό πρωτόκολλο.  Οργανώνεται  από τους εργοθεραπευτές, με επίκεντρο την καθημερινή ρουτίνα  του κάθε ατόμου και αναπτύσσεται για να ικανοποιήσει τις ανάγκες του. Μια αισθητηριακή δίαιτα αποτελεί τη προέκταση της εργοθεραπείας  στην  καθημερινότητα.

Αισθητηριακή Ολοκλήρωση

Η αισθητηριακή ολοκλήρωση χρησιμοποιείται συχνά σε μια αισθητηριακή δίαιτα. Τα αισθητηριακά ερεθίσματα εμπλέκονται εμπλουτισμένα ή προσαρμοσμένα στις ανάγκες του παιδιού για την προώθηση της βέλτιστης  διέγερσης και  λειτουργικότητας.
Μια αντίστοιχη δίαιτα, περιλαμβάνει  μια σειρά ερεθισμάτων που μπορούν εύκολα να ενσωματωθούν στην καθημερινότητα  του ατόμου.  Για παράδειγμα, η  μουσικοθεραπεία, η  ενασχόληση με διάφορες υφές, η άσκηση, τα fidget toys κι άλλα ερεθίσματα που αναφέρονται παρακάτω,  εντάσσονται στην ρουτίνα του ατόμου, ανάλογα τις ανάγκες του.
Σε μια αισθητηριακή δίαιτα, για παράδειγμα, μπορεί να περιλαμβάνεται καθημερινά η βαθιά πίεση κατά τη διάρκεια της πρωινής ρουτίνας του παιδιού, με σκοπό  την προώθηση της βέλτιστης συμμετοχής του σε κάθε δραστηριότητα   κατά τη διάρκεια της ημέρας.

Η αισθητηριακή ολοκλήρωση χωρίζεται στα παρακάτω αισθητηριακά συστήματα, τα οποία λαμβάνονται υπόψη-χρησιμοποιούνται σε μια δίαιτα αυτού του είδους:

Ιδιοδεκτικό, Αιθουσαίο, Απτικό, Οπτικό, Ακουστικό, Στοματο-γευστικό, Οσφρητικό. Επίσης χρησιμοποιείται η σωματική δραστηριότητα και άσκηση και προγράμματα αυτορρύθμισης.

Σε ποιον απευθύνεται η Αισθητηριακή δίαιτα;

Οι δίαιτες αυτής της κατηγορίας, διαρκούν για όλη τη διάρκεια της ζωής ενός ατόμου, με στόχο την προώθηση ενός υγιούς τρόπου ζωής και τη βέλτιστη λειτουργικότητα, ανεξάρτητα από την ηλικία του ή τη διάγνωση.

Τα αποδεικτικά στοιχεία υποστηρίζουν ότι οι αισθητηριακές δίαιτες χρησιμοποιούνται συχνότερα σε άτομα με διαταραχή αυτιστικού φάσματος (ASD), διαταραχή ελλειμματικής προσοχής –υπερκινητικότητα ή αλλιώς ΔΕΠΥ (ADHD) και διαταραχές αισθητηριακής επεξεργασίας (SPD).

Ο εργοθεραπευτής επιλέγει ποια συστήματα πρέπει να συμπεριληφθούν στην καθημερινότητα κάθε ατόμου ανάλογα με τις μοναδικές ανάγκες του, με σκοπό να διατηρηθεί το βέλτιστο επίπεδο διέγερσής του, καθ’  όλη τη διάρκεια της ημέρας.

Ιδιοδεκτικό σύστημα

Έντονη άσκηση

Βαθιές πιέσεις

Άλματα

Γιλέκα με βάρος

Μπάλες θεραπείας

Fidgets (παιχνίδια απασχόλησης δακτύλων, antistress, πχ spinner-μπαλάκια)

Αιθουσαίο σύστημα

Γραμμική κίνηση

Περιστροφική κίνηση

Άλματα

Τσουλήθρα

Ποδήλατο

Πατίνι –skateboard

Απτικό σύστημα

Υφές

Δόνηση

Ελαφρύ άγγιγμα

Φάσκιωμα (τύλιγμα με ρούχα-υφάσματα)

Μασάζ

Βούρτσες θεραπείας (Πρωτόκολλο Willbarger)

Οπτικό σύστημα

Αλλαγή ένταση φωτός

Χρώματα

Ακουστικό σύστημα

Μουσική

Θεραπείες με βάση τον ήχο

Θεραπευτική ακρόαση

Στοματο-γευστικό-οσφρητικό σύστημα

Αρωματοθεραπεία

Μάσηση

Φαγητό/ ποτό

Σφυρίχτρα

Αναπνευστικές ασκήσεις

Άσκηση

Παιδική χαρά

Τρέξιμο

Περπάτημα

Γιόγκα

Πολεμικές τέχνες

Χορός

Αεροβική δραστηριότητα

Ποδήλατο

Κολύμπι

γυμναστική

Επομένως, μέσω αυτής της διόδου, επιτυγχάνεται η μέγιστη διέγερση και λειτουργικότητα του παιδιού. 

 

Πηγή: https://scholar.dominican.edu/cgi/viewcontent.cgi?referer=https://scholar.google.gr/&httpsredir=1&article=1304&context=masters-theses

 

 

αισθητηριακή δίαιτα, αποδοχή, γενιές, διαγενεακή μάθηση, διέγερση, δικτύωση, εργοθεραπεία, εφηβεία, ισορροπία, κοινωνική, κοινωνικό άγχος, λειτουργικότητα, στερεότυπα, στρεσογόνα γεγονότα, συνεργασία, τραυλισμός, τρίτη ηλικία

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *