Διεθνής Ημέρα για την Εκπαίδευση

Διεθνής Ημέρα για την Εκπαίδευση

Η καθιέρωση από τα Ηνωμένα Έθνη της 24ης Ιανουαρίου ως Παγκόσμια Ημέρα Εκπαίδευσης καταδεικνύει την ύψιστη σημασία της εκπαίδευσης στις σύγχρονες κοινωνίες. Παρόλο που η πρόσβαση στην εκπαίδευση αποτελεί θεμελιώδες δικαίωμα όλων των παιδιών, σύμφωνα με τη Διεθνή Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού (ΟΗΕ, 1989), μέχρι και σήμερα συνεχίζονται οι αγώνες προς επίτευξή της.
Μαλάλα Γιουσαρφάι : «Ένα παιδί, ένας δάσκαλος, ένα βιβλίο και ένα στυλό μπορούν να αλλάξουν τον κόσμο».
Ο Νέλσον Μαντέλα σωστά ονόμασε την εκπαίδευση “το πιο ισχυρό όπλο που μπορείς να χρησιμοποιήσεις για να αλλάξεις τον κόσμο.”
Σε μήνυμά του ο Αντόνιο Γκουτέρες είπε «Η εκπαίδευση βρίσκεται στο επίκεντρο των Στόχων της Βιώσιμης Ανάπτυξης. Χρειαζόμαστε εκπαίδευση για να μειώσουμε τις ανισοτήτες και να βελτιώσουμε την υγεία. Χρειαζόμαστε εκπαίδευση για την επίτευξη της ισότητας των φύλων και την εξάλειψη των παιδικών γάμων. Χρειαζόμαστε εκπαίδευση για να προστατεύσουμε τους πόρους του πλανήτη μας. Χρειαζόμαστε εκπαίδευση για την καταπολέμηση της γλώσσας μίσους, της ξενοφοβίας και της μισαλλοδοξίας και για να καλλιεργηθεί η παγκόσμια ιθαγένεια. Ακόμα τουλάχιστον 262 εκατομμύρια παιδιά, έφηβοι και νέοι δεν πηγαίνουν σχολείο, τα περισσότερα από τα οποία είναι κορίτσια. Εκατομμύρια περισσότεροι που πηγαίνουν στο σχολείο δεν κατέχουν τα βασικά.Αυτό είναι μια παραβίαση του ανθρώπινου δικαιώματος στην εκπαίδευση».
Σήμερα, ο παγκόσμιος αλφαβητισμός υπολογίζεται στο υψηλότερο επίπεδο από ποτέ. Ωστόσο, οι ανισότητες είναι εμφανείς βάσει γεωγραφικής περιοχής, με κάποιες χώρες στην Αφρική να έχουν τα χαμηλότερα ποσοστά αλφαβητισμού (λιγότερα από 30% των παιδιών γνωρίζουν να διαβάζουν και να γράφουν). Σήμερα, 258 εκατομμύρια παιδιά και νέοι εξακολουθούν να μην φοιτούν στο σχολείο. 617 εκατομμύρια παιδιά και έφηβοι δεν μπορούν να διαβάσουν και να κατανοήσουν τα βασικά μαθηματικά. Λιγότερο από το 40% των κοριτσιών στην Υποσαχάρια Αφρική ολοκληρώνουν την βασική εκπαίδευση, ενώ περίπου τέσσερα εκατομμύρια παιδιά και νέοι πρόσφυγες είναι εκτός σχολείου. Σύμφωνα με την UNESCO, ακόμη και σήμερα 262 εκατομμύρια παιδιά και νέοι δεν φοιτούν στο σχολείο. Μάλιστα, τα κορίτσια και τα παιδιά με μεταναστευτικό υπόβαθρο βρίσκονται σε μεγαλύτερο κίνδυνο να μείνουν εκτός εκπαίδευσης.
Η εκπαίδευση μπορεί να σπάσει και να αντιστρέψει τους κύκλους της φτώχειας μεταξύ γενεών. Οι μελέτες δείχνουν ότι αν όλα τα κορίτσια και τα αγόρια ολοκληρώσουν τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, 420 εκατομμύρια άνθρωποι θα μπορούσαν να βγουν από από τη φτώχεια.
Οι σύγχρονοι παγκόσμιοι στόχοι για την παιδεία αφορούν τόσο στην ένταξη όλων των παιδιών στην εκπαίδευση, όσο και στην εξασφάλιση υψηλών επιπέδων σε παιδαγωγικές πρακτικές, με απώτερο στόχο την αποκατάσταση των νέων στην κοινωνία. Έτσι, προκύπτει περισσότερο από ποτέ η ανάγκη για εκπαιδευτικά και ψυχοκοινωνικά προγράμματα τα οποία να συμβάλλουν στην ανάπτυξη δεξιοτήτων ζωής και ενεργούς πολιτότητας.

Πηγές:
https://unric.org/el/24-%CE%B9%CE%B1%CE%BD%CE%BF%CF%85%CE%B1%CF%81%CE%AF%CE%BF%CF%85-2019-%CE%B4%CE%B9%CE%B5%CE%B8%CE%BD%CE%AE%CF%82-%CE%B7%CE%BC%CE%AD%CF%81%CE%B1-%CE%B5%CE%BA%CF%80%CE%B1%CE%AF%CE%B4%CE%B5%CF%85%CF%83/
https://www.sansimera.gr/worldays/525

Παγκόσμια Ημέρα Εκπαίδευσης: Το “Hope For Children” CRC Policy Center ευαισθητοποιεί για το δικαίωμα όλων των παιδιών στην παιδεία